بازگشت هیتلر به برلین

آدولف هیتلر قبل از آنکه در آوریل 1945 خودکشی کند، به نیروهای وفاداری که در کنارش مانده بودند، گفت؛ «دلم نمی خواهد به دست روس ها بیفتم و آنها من را در یک قفس شیشه یی در مسکو به نمایش بگذارند.»اما حالا آدولف هیتلر نه در روسیه، بلکه در آلمان، در شهر برلین و در چند صد متری مخفیگاه زیرزمینی اش به نمایش گذاشته شده است. حالا در شعبه موزه مادام توسو در برلین مجسمه یی کاملاً شبیه واقعیت از هیتلر در معرض دید عموم گذاشته شده است.در این موزه مجسمه هایی از رابی ویلیامز ، آنگلا مرکل و الیور کان هم وجود دارد که می توان در کنار آنها نشست یا در کنار آنها عکس یادگاری گرفت اما در مورد هیتلر این امکان وجود ندارد. در مورد مجسمه هیتلر نوارهایی وجود دارد که به بازدیدکننده ها اجازه نمی دهد از حدی به این مجسمه نزدیک تر شوند.

مجسمه هیتلر که در موزه برلین گذاشته شده مربوط به آخرین روزهای زندگی فوهر (لقب هیتلر به معنای پیشوا) است، زمانی که او در تردید این است که آیا در زمان خودکشی اش اوا براون همسرش و بلوندی سگش را هم مسموم کند یا نه. در پشت سر او هم نقشه یی از اروپا قرار دارد که روی آن مشخص شده چه بخش هایی از این قاره در مقطعی توسط نیروهای هیتلر تصرف شده اند.مایکل شولز مدیر مرکز برلین اینترتینمنت که مالکیت این موزه را در اختیار دارد، می گوید؛ «ما می خواستیم هیتلر را، آن گونه که واقعاً در روزهای آخر عمرش بوده، نشان دهیم... ما تحقیقات زیادی کردیم و در آخر به این نتیجه رسیدیم که حالا مردم آلمان فکر می کنند هیتلر دیگر مربوط به تاریخ و گذشته است و نمایش دادن مجسمه او مشکلی یا حساسیتی به وجود نخواهد آورد.»یک مجسمه نه چندان مناسب از هیتلر در 60 سال اخیر در موزه یی در هامبورگ نگهداری شده اما نسل جوان آلمان که اخیراً از طریق چند فیلم، به خصوص فیلم «سقوط» چهره و تصویر آدولف هیتلر را دیده، دوست دارد که بیشتر از این کاراکتر بداند و برای همین مجسمه یی از او در موزه برلین گذاشته شده است. این مجسمه پس از گزینش سه عکس از بین 2 هزار عکس در دسترس هیتلر و از روی این سه عکس ساخته شد.شولز می گوید؛ «ما مطمئن هستیم این مجسمه تماشاگران بسیاری را به خود جلب خواهد کرد اما امیدواریم بازدیدکننده های موزه به سایر مجسمه های بزرگ و جالب ما هم توجه کنند. این ناراحت کننده است که آنها فقط برای تماشای یک مجسمه به اینجا بیایند و به بقیه مجسمه های ما توجه نکنند. ما تلاش زیادی برای ساختن مجسمه های دیگر انجام دادیم و امیدواریم آنها هم مورد توجه قرار گیرند.»یک سوال که در ذهن بسیاری از آلمانی های بازدیدکننده از این مکان وجود دارد این است که آیا دیدن مجسمه هیتلر برای کودکان مناسب است یا نه. یک پدر که همراه دو دختر نوجوانش به تماشای موزه آمده، می گوید؛ «امروز که روز تعطیل من است، دخترانم با سر و صدا مرا بیدار کردند و گفتند؛ لطفاً بلند شو، می خواهیم برویم مجسمه هیتلر را ببینیم... من بیشتر دوست داشتم آنها مشتاق تماشای مجسمه الیور کان یا رابی ویلیامز باشند تا هیتلر.» اما استفان کرامر مدیر مرکز تاریخ آلمان می گوید؛ «ما هیچ نگرانی در مورد به نمایش گذاشته شدن این مجسمه نداریم چرا که فکر می کنیم اقداماتی این گونه از آن حصار مبهم دور هیتلر می کاهد و او را از اسطوره یی شدن دور می کند و بدل به یک کاراکتر تاریخی می کند که می توان به راحتی در مورد معایب، جنایات و رفتار ناپسند او صحبت کرد.»

مجسمه خیلی زود بی سر شد

برخلاف تصور مسوولان موزه توسو در برلین نمایش مجسمه هیتلر خیلی زود مورد واکنش قرار گرفت. در حالی که مجسمه در دو روز اول نمایش خود، در روزهایی که مخصوص بازدید مقامات، کارشناسان و افراد برجسته و مدعوین بود واکنشی را ایجاد نکرده بود، اما در اولین روز بازدید عمومی از آن یک مرد 41 ساله خشمگین ساکن برلین پس از درگیر شدن با دو نگهبان این مجسمه در نهایت توانست سر این مجسمه را بکند.برهارد شروفسکی سخنگوی پلیس برلین گفت؛ «نگهبانان موزه و مامور پلیس موزه سعی کردند او را متوقف کنند اما این مرد قوی هیکل توانست از غفلت آنها استفاده کند و سر مجسمه را بکند. بعد از آن بود که ماموران توانستند او را دستگیر کنند.»این مرد احتمالاً به دلیل آسیب رساندن به اموال عمومی دادگاهی خواهد شد اما بعید است که مجازات حبس در انتظار او باشد.بازدیدکننده های دیگر موزه می گویند که این مرد گفته است می خواهد با این کار خشم خود را از به نمایش گذاشته شدن مجسمه در ملاءعام اعلام کند. این مساله نظر کسانی را که می گفتند برای آوردن نمادهای آلمان نازی و به خصوص شخص هیتلر، در منظر دید شهروندان عادی هنوز زود است تائید کرد. موزه لحظاتی پس از این حمله مجدداً کارش را آغاز کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد