آرم و نشانه‌های چند کمپانی ماشین سازی

کله اسبایران خودرو

اولین نشانی که در صنعت خودروسازی ایران مطرح شد، آرم حک شده بر روی پیکان بود. تصویری از یک ارابه باستانی و شمایلی از یک اسب در حال حرکت، که این آرم تا زمان توقف تولید پیکان همراه این خودرو بود. پس از توقف تولید پیکان و آغاز تولید سمند مسولان ایران خودرو، طراحی آرم جدیدی برای سمند را در معرض فراخوان عمومی گذاشتند که در نهایت طرح مرحوم استاد مرتضی ممیز که یک کله اسب زیبا بود به عنوان زیباترین و بهترین اثر برای قرار گرفتن بر بدنه خودروی سمند برگزیده شد. طرحی که با نام خودرو همخوانی کامل داشت.

پیدا کردن نشان جدید برای سایپا به سالهای دهه 60 باز میگردد. در آن روزها که تنوع محصولات این شرکت هنوز به تنوع امروزی دست نیافته بود، یکی از طراحان برجسته ایران به نام ابراهیم حقیقی آرم سایپا را طراحی کرد. این آرم به زعم طراحش صفاتی چون بالندگی و توسعه را القا میکند که تبدیل به یکی از آشناترین نشانه‌های صنعتی ایران شده است.

سایپا

در میان خودروهای انگلیسی، جگوار لوگوی برجسته‌ای دارد. آنچه از نام این خودرو برمی‌آید جگوار نام پلنگ درنده‌ای است که با سرعت بسیار بالا و غیر قابل تصور که میتواند از نظر شتاب اولیه با غولهای صنعت اتومبیل سازی رقابت کند، بدنبال شکار خود کرده و در نهایت شکار بخت برگشته را مغلوب خود کرده و به دندان میگیرد.

جگوار

نشان شورلت که شبیه علامت جمع است به یکی از سفرهای ویلیام دورانت، موسس این شرکت به پاریس بازمیگردد. دورانت در این سفر مجذوب طرح یکی از کاغذهای دیواری شد و چند سال بعد در سال 1913 آن را مبنای طراحی لوگوی برخی از خودروهای تولیدی خود که نامشان را از لوئیس شورلت راننده مسابقات سرعت به عاریت گرفته بود، قرار داد.شورلت

نظرات 1 + ارسال نظر
ژیلا سه‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 02:54 ب.ظ http://julius.blogsky.com

سلام
دوست عزیزم اطلاعات مفیدی دادی به کلبه ما هم سری بزن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد