لبخند، راز هوش اجتماعی

Arfek227c.gif

یک رمز بسیار ساده در هوش اجتماعی وجود دارد، به مردم لبخند بزنید. لبخند انسان، منعکس کننده گرما، اعتماد، رفتار مثبت و خوشحالی است همچنین باعث می شود که دیگران هم جذب شما شوند.

کائنات هم برای لبخند جایزه می دهند

یک لبخند ساده بهترین راه پیدا کردن دوست و تحت تاثیر قرار دادن مردم است. یکی از اولین چیزهایی که باعث جذب مردم به سوی ما می شود، لبخندی است که بر لب داریم. وقتی ما لبخند را می بینیم، مغزمان هم واکنش نشان می دهد و به عضلات مخصوص لبخند فرمان می دهد و ما لبخند آنها را جواب می دهیم.

برایان بیتس، نویسنده ی کتاب چهره ی انسان ، لبخند زدن را در اجتماع توصیه می کند و می گوید: بیشتر اوقات ما ترجیح می دهیم که اعتمادمان را آرزوها و ثروتهایمان را با افراد خنده رو سهیم شویم.

لبخند به تلاش بسیار کمتری نیاز دارد تا اخم کردن و به مراتب به انقباض عضلات کمتری هم احتیاج دارد. علاوه بر این روانتر و پی در پی انجام می گیرد. حتی کائنات هم برای لبخند به ما جایزه می دهند. وقتی ما لبخند می زنیم انعکاس لبخند ما باعث تولید آندروفین می شود، که خود یک ماده ی انرژی زا و ضد درد است. حالا نوبت به اولین تمرین اجتماعی شما می رسد، یک لبخند بزنید.

خنده مسری است

بخند تا دنیا به تو بخندد.

خنده مسری است، مانند سرماخوردگی، وقتی کسی به من لبخند بزند، من هم لبخند می زنم، امروزه که از خیابان می گذشتم، به کسی لبخند زدم و متوجه شدم که لبخند به او هم سرایت کرد.

وقتی راجع به لبخند فکر کردم، ارزشش را فهمیدم. یک لبخند ساده مثل لبخند من، می تواند به دور دنیا سفر کند. وقتی حال لبخند زدن داری، بگذار لبخندت به همه سرایت کند و آن را به دور دنیا بفرست.

دیدار نخست را با لبخند آغاز کنید

همیشه با لبخند به مردم خوشامد بگویید. بخصوص اگر اولین بار باشد که آنها را می بینید، زیرا اولین برخورد در خاطر همه می ماند. به این پدیده اصطلاحا" اثر اولین برخورد می گویند، یا اصل برخورد اول که در بخشهای بعدی در این باره صحبت خواهیم کرد. در شروع آشناییها، لبخند اثر مثبت و حس خوشی بر جا می گذارد و شما بتدریج دیگران را تحت تاثیر قرار می دهید.

حرکات بدنتان با کلماتتان هماهنگ باشد

وقتی در حال توضیح نکته ای هستید، سعی کنید بدنتان مثل یک آلت موسیقی با حرفهایتان هماهنگی داشته باشد. سعی کنید صدایتان هماهنگ با آن نکته ای باشد که مشغول توضیح دادنش هستید و با حرکات دست مانند یک مجسمه ساز، نکات یا صحنه ها را تعریف کنید.

خوشامدگویی و دیدار با اشتیاق

هنگام دیدار و خوشامدگویی به مردم، حرکات بدنی آنها را زیر نظر داشته باشید. به خاطر داشته باشید که حرکات بدنی افراد و هماهنگی یا ناهماهنگی بین آنها، حاوی نکات ارزشمندی از نوع رفتار آنهاست. در این هنگام باید سعی کنید حرکات بدنی ای را بررسی کنید که افراد در دقایق اولیه نشان می دهند.

مثلا" اگر دست دادن عادتی متداول است، توجه به قوت دست آن فرد بسیار مهم است. ضمنا" به نوع دست دادن و قوت دست خودتان هم توجه کنید که گرم و با محبت باشد. حین دست دادن، حتما" به چشمان شخص نگاه کنید. معمولا" نگاه به صورت شخص، نشان دهنده ی آن است که آن فرد برای شما جالب است و این باعث می شود که او هم همین فکر را در مورد شما بکند.

از حرکات محبت آمیز مناسب استفاده کنید

در بعضی از فرهنگها ، همدیگر ، را زیاد بغل می کنند، مثلا" در روسیه مردم وقتی به هم می رسند یکدیگر را بغل می کنند و می فشارند. این عمل در آنجا بسیار طبیعی است. ولی در انگلستان مردم بسیار محتاطانه عمل می کنند. دکتر هارولد فالک در مورد بعضی از نکات مثبت بغل کردن می گوید که سیستم ایمنی بدن را هماهنگ می کند و باعث می شود که خستگی فرد کاهش یابد و احساس شادابی کند. در همین راستا، هلن کلتون نویسنده ی کتاب لذت لمس کردن می نویسد که بغل کردن باعث افزایش هموگلوبین خون می شود. همانطور که می دانید هموگلوبین حامل اکسیژن به نقاط مهم بدن از قبیل قلب، مغز و بقیه اندامهاست. بغل کردن، بطور کلی عمل مثبتی است برای افزایش اعتماد به نفس و هوش اجتماعی .

خودتان را در آینه نگاه کنید

قبل از هر ملاقات ، خودتان را در یک آینه ی تمام قد نگاه کنید. به جای یک نگاه سطحی، فکر کنید شما مدیر تدارک لباس، یا تهیه کننده فیلم هستید و باید لباس همه ی افراد را بررسی کنید و آنها را با صحنه های مناسب فیلم هماهنگ کنید. حالا این کار را به جای اینکه در مورد هنرپیشه ها انجام دهید، در مورد خودتان بکنید. زیرا شکل و نوع لباس باعث ایجاد آرامش و اعتماد به نفس می شود.

همه ی دنیا صحنه ی تئاتر است

به مردم نگاه کنید. این کار هم سرگرم کننده است و هم اطلاعات زیادی به شما می دهد. از خودتان یک فرد کاملا" آگاه در تشخیص حرکات بدنی بسازید. در هر جا هستید، خیابان، رستوران ، محافل عمومی، ساحل دریا، خلاصه هر جایی که مردم جمع می شوند . هر وقت در هر یک از این مکانها حرکات بدنی هماهنگ و مناسبی دیدید، سعی کنید آن را تقلید و جزئی از ساختار حرکت بدنی خود کنید.

تقویت کننده های اجتماعی برای مغز

نکات زیر را تکرار کنید:

  • اول: من در حال بهبود حرکات بدنی هماهنگ و عالی برای بدن خودم هستم.

  • دوم: کلمات و حرکات بدنی من بسیار هماهنگ اند.

  • سوم: در هر فرصتی لبخند می زنم.

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی چهارشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 11:18 ب.ظ http://www.30o.ir

سلام،
سال نو را به شما تبریک می گم... بلاگ خیلی، خیلی جالبی دارید.
اگر دوست داری از امکانات بیشتری استفاده کنید، از تکنولوژی روز در بلاگ خود بهره برید و آن را به سایت تبدیل کنید، به سایت زیر مراجعه کنید.
http://www.30o.ir
این سایت به غیر از امکانات پایه، امکاناتی از قبیل نظرسنجی برای مطالب، ارزیابی مطالب، عضویت برای سایت خویش، گالری تصاویر، آپلود فایل، ایجاد شناسنامه برای کاربران، صندوق پیام در به مانند GMail برای ارتباط بین کاربران، شمارنده‌ای در قدرت GoogleAnalytics و انجمن گفتگو را به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد.
از اینکه یک بار از این سیستم استفاده می‌کنید، ممنون.
موفق باشی...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد